Zoeken
Bandenzoeker Verkooppunten

Banden inspectie

Tires Inspection Tips

 

Controleer het profiel van uw banden regelmatig en ontdek wanneer een band vervangen moet worden. Alle banden van personen-, bestel- en vrachtwagens hebben slijtage indicatoren die in het bandenprofiel zijn verwerkt.
Deze indicatoren zijn op verschillende plaatsen in de band op de bodem van de profielgroeven aangebracht. Wanneer zichtbaar wordt dat de indicatoren opgaan in het omliggende profiel van de band, is het tijd om deze te vervangen.
Als het profiel van uw banden slechts op één of twee plaatsen verslijt, kan dat betekenen dat de band niet de juiste spanning heeft. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van ongelijkmatige slijtage en de oorzaken daarvoor:

  • Cuppen of deuken in het profiel: VERSLETEN ONDERDELEN

Het cuppen van banden (ook wel schulpen genoemd) komt het meest voor bij de voorbanden, hoewel achterbanden ook kunnen cuppen. Het kan betekenen dat uw wielen niet in balans zijn, of dat er slijtage is aan uw wielophanging of stuursysteem.


 

  • Zaagtand randen: VERKEERDE UITLIJNING

Hebben de zijkanten van het profiel het uiterlijk van een zaagtand of vogelveer? Dit wordt veroorzaakt door het verkeerd in aanraking komen met het wegdek. De oplossing is aanpassing van de uitlijning. De juiste diepte van het profiel van uw banden is van belang voor de prestaties van de band. Als u bemerkt dat de grip op een natte weg vermindert, kan er te weinig profiel op uw band aanwezig zijn. Als de profieldiepte minder is dan 1,6 millimeter, moet de band vervangen worden.


 

  • Slijtage in het midden: TE HOGE BANDENSPANNING

Als een band te hard is opgepompt, draagt het midden van de band de zwaarste last en slijt die dus sneller dan de zijkanten. Ongelijkmatige slijtage verkort de levensduur van de band. Controleer de bandenspanning regelmatig. Eenzijdige slijtage kan ook komen door een verkeerde uitlijning of een mechanisch probleem.


 

  • Slijtage op beide schouders: TE LAGE BANDENSPANNING

Als uw band er zo uitziet, dan zou hij een te lage bandenspanning kunnen hebben. Te lage bandenspanning verkort de levensduur van de band door verhoogde slijtage aan de zijden van het profiel (ook wel schouders genoemd). Het zorgt ook voor extra warmte, die de duurzaamheid beperkt. Tot slot zorgt het ook voor een hoger brandstofverbruik als gevolg van een hogere rolweerstand (zachte banden laten uw motor harder werken). Eenzijdige slijtage kan ook komen door een verkeerde uitlijning of een mechanisch probleem.

 

Terug